Når det tværfaglige samarbejde trænger til et løft.
Relationel Koordinering handler om at styrke de fagprofessionelles kommunikation og handlinger med henblik på at integrere egen opgaveløsning ind i den store opgaveløsning.
At se de aktiviteter, som udføres i de forskellige fagområder, ind i den store kerneopgave, så alle trækker på samme hammel.
Ved at lave en kortlægning af samarbejdet, får ledere og medarbejdere et overblik over, hvor samarbejdet fungerer godt, og hvor der med fordel kunne ske en udvikling.
Relationel Koordinering har et klart og specifikt fokus på kerneopgaven, og metoden er særlig relevant for arbejdsprocesser, der er præget af:
- Gensidig afhængighed mellem de fagprofessionelles udførelse af opgaveløsningen
- En høj grad af uforudsigelighed
- Tidspres
Det kan være i det tværfaglige samarbejde, det kan være i samarbejdet mellem vagtlag, eller det kan være i andre tværgående sammenhænge, hvor der er flere om at løse en fælles opgave.
I Relationel Koordinering undersøger vi samarbejdet ud fra følgende 7 parametre:
RELATIONER Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt |
KOMMUNIKATION Hyppighed Rettidighed Præcision Problemløsning |
Har dette vakt din interesse, så kontakt mig endelig for en uddybende snak.
Væksthus for Ledelse har desuden udgivet en glimrende introduktion til Relationel Koordinering i
publikationen, som kan bestilles gratis eller downloades som PDF her:
http://www.lederweb.dk/dokumentarkiv/publikationer/relationel-koordinering/